+46733164064 me@sofiabroberger.se

Antalet deltagare på SourceCon var över 300 pers, och de flesta är riktigt duktiga sourcers. Jag trodde att jag var duktigt men efter att ha hängt med alla dessa i några dagar börjar man inse hur mycket mer man har kvar att lära.

Att hitta kandidater som man vill ta kontakt med är inte det svåraste när det kommer till sourcing, inte heller att hitta deras kontaktuppgifter. Det som är svårast är att få dem att svara! Hur kan man då göra detta?

Jag inspirerades mycket av Sjamilla Van der Tooren och hennes föreläsning “How to use developers tools to send creative outreaches”. Sjamilla ägnar mycket tid åt att verkligen personalisera hennes meddelanden till potentiella kandidater. Att man ska personalisera sina meddelanden är ju inget nytt, men det räcker inte med att man skriver personens namn och nämner att man sett deras LinkedIn profil (men även det vet ju de flesta). Sjamilla har tagit detta inte bara ett steg längre, utan flera. Hon visade många exempel på hur man på ett kreativt sätt kan få svar även från de utvecklare som uttryckligen sagt att de inte vill bli kontaktade.

Hur gör hon då detta?
Genom att använda sig att den informationen som kandidaterna själva delat med sig av, så som olika open source projekt, kan hon vara kreativ och återanvända deras kod men anpassa den för sitt eget syfte, och sedan använda detta i sin kontakt med kandidaterna. Sjamilla är själv ingen kodare men jobbar nära utvecklarna på sitt företag och får deras hjälp. Men istället för att jag ska försöka återberätta exakt hur hon gör kan ni titta på hela hennes föreläsning här.

Jag skulle hemskt gärna kopiera Sjamillas idéer rakt av men har dessvärre inte den tid som behövs. Jag har långt fler öppna positioner att jonglera på en och samma gång, men jag kan mycket väl bli mer kreativ i mina försök att nå fram till kandidater.

Även Mark Lundgren har kreativa idéer om hur man kan nå fram till potentiella kandidater. I hans föreläsning “Scaling personalized outreach – using video in your cold contact Emails” berättade han om hur han gått ifrån att endast använda sig av skriftlig kommunikation till video.

Med mycket enkla medel, behövs egentligen bara en mobil och/eller dator, så kan man skicka personaliserade videos till en kandidat för att förklara varför man tycker de ska komma och höra mer om jobbet. Och att spela in en video tar inte längre tid än att skriva ett mail.

Jag fann dessa två personer oerhört inspirerande och kommer under hösten att jobba på hur jag hör av mig till kandidater och kommer definitivt att testa på att skicka video! Har ni några kreativa idéer på hur man kan kontakta kandidater?

%d bloggers like this: