Det fanns många fantastiska talare på SourceCon. En av mina favoriter var Shane McCusker och hans föreläsning “Clever sourcing and wrapping recruitment with technology”. Inte bara för att föreläsningen verkligen gav mig något jag kan applicera i mitt jobb redan nu, utan för att han som föreläsare var avslappnad och rolig, och som person oerhört trevlig.
Shane är mest känd i branschen för hans verktyg Intelligence Search, eller ”Shanes tool”, ett chrome extension för att söka på Facebook. Redan innan SourceCon kände jag till, och använde, Intelligence Search som en del i min arsenal av chrome extensions. Men, efter att jag fått lyssna på skaparen av detta verktyg vet jag nu hur jag kan får ut mer ur verktyget, hur jag kan använda det på bästa sätt.
Väldigt många rekryterar begränsar sina sökningar till LinkedIn, men LinkedIn har endast 562 miljoner användare, jämfört med Facebooks 2,2 miljarder användare. Varför skulle man inte vilja nå alla dessa?
Shanes högst ovetenskapliga undersökning visar att 2 av 3 profiler på LinkedIn har minimal information (t.ex. bara företaget de jobbar på, om ens det) och 55% har mindre än 20 kontakter. Så som LinkedIns algoritmer fungerar kommer du nästan aldrig få se dessa profiler i ditt sökresultat, men det betyder inte att de personerna inte är intressanta för den roll du försöker tillsätta.
Shanes sätt att tänkte kring sourcing är likt mitt eget. Istället för att koncentrera sig på nyckelord (keywords) söker man på beteenden och intressen. Även Guillaume Alexandre berättade om detta sätt att tänka i sin föreläsning ”How to enrich sourcing data to reveal hidden talents”. Jag jobbade redan innan SourceCon på detta sätt (bl.a. p.g.a. Guillaume), men har nu efter att ha lyssnat på dessa två karlar fått ännu mera inspiration och nya angreppssätt. Datadrivet all the way!
Ett exempel på hur man kan söka beteendebaserat är via meetup.com. Där kan man hitta grupper av personer med ett gemensamt intresse, eller flera gemensamma intressen. Samma sak med Facebook eller Twitter (använda Shanes verktyg!). Istället för att hitta personer som i sin LinkedInprofil har skrivit ett visst nyckelord, försök hitta personer som verkligen visar ett intresse för det ordet. Det kan vara allt från en specifik teknik, som javascript, till farmakologi eller vadsomhelst egentligen.
Så, min utmaning till dig, är att hitta ett sätt att söka på beteenden och/eller intressen, snarare än specifika nyckelord som ”måste” finnas med på någons LinkedIn profil. Kanske kan du använda Intelligence Search?