Beteendebaserad sourcing
När jag började jobba som reseacher var det LinkedIn som gällde. LinkedIn och telefon. Innan jag började visste jag knappt var LinkedIn var. Jag hade ett konto som jag aldrig använde, det var allt. Men, jag har alltid haft lätt för att använda datorer och lära mig nya programvaror så jag lärde mig snabbt hur LinkedIn fungerar. Hur man söker på nyckelord, bevakar sökningar, skapar templates etc. Jag gick systematisk igenom sökresultaten, skulle inte missa en enda potentiell kandidat. Alla rekryterare och researchers känner väl igen sig i att ha alldeles för många flikar öppna samtidigt?
Men jag upptäckte också ganska snabbt begränsningarna med LinkedIn. Känslan av att ha gått igenom alla profiler flera gånger om. Att vi på företaget liksom konkurrerade om samma kandidater. Jag minns att jag var på jakt efter en iOS-utvecklare och tyckte jag tömt LinkedIn, att jag försökt få tag på varenda kotte. Det måste väl finnas andra sätt att hitta utvecklare på? Varför skulle jag begränsa mig till LinkedIn?
Jag googlade lite och hittade meetup.com, och där hittade jag gruppen CocoaHeads Stockholm. Jag gick igenom all 1000+ medlemmar manuellt och kontaktade endast dem som INTE fanns på LinkedIn. Och vet ni vad? Jag lyckades! Jag hittade en iOS-utvecklare, och han anställdes av vår kund.
Vad jag inte visste då var att det här, att leta efter potentiella kandidater baserat på deras intressen, var grunden till det som jag (och andra) idag kallar för beteendebaserad sourcing. Jag skrev lite kort om beteendebaserad sourcing i ett tidigare inlägg om SourceCon, men tycker att det förtjänar ett helt eget inlägg.
Vad är beteendebaserad sourcing?
Beteendebaserad sourcing är när man tittar bortom nyckelorden och istället söker på beteenden. Istället för att leta efter profiler med ett visst nyckelord, t.ex Java, så försöker man hitta de personer som visar, med sitt beteende på nätet, att de är intresserad av Java. (Jag måste sluta använda Java som exempel hela tiden). Det kan t.ex vara via deras GitHub eller Stackoverflow. Kanske driver de en egen blogg i ämnet eller är aktiva i meetupgrupper. De kanske precis varit på en konferens eller är väldigt aktiva på Hacker News. Hur ser deras aktivitet ut på Twitter?
LinkedIn eller inte?
LinkedIn är inte det enda stället där det finns utvecklare. Jag skulle snarare säga att LinkedIn är ett ställe där det finns väldigt få utvecklare, i alla fall om man ser till aktiva användare. Hur många passiva kandidater tror ni faktiskt loggar in på LinkedIn? Hur många av dem läser sina inmails?
LinkedIn har 562 miljoner användare, vilket är ingenting om man jämför med t.ex Facebooks 2,2 miljarder användare. Och hur många av dessa användare är aktiva? Och hur många av dessa har med rätt nyckelord på sin profil?
Om du bara skriver in Java i sökfältet (självklart vet jag att du skriver mer än bara så när du söker), hur många personer är det du missar?
Självklart är LinkedIn en bra källa att hitta kandidater, men att BARA använda LinkedIn och tro att man hittar alla, eller de bästa, är i mina ögon inte rätt. Och bara för att någon sitter med java idag, och har gjort så en längre tid, betyder det ju inte att det är det de vill fortsätta jobba med.
Som sagt gäller det att försöka hitta kandidaterna där de är aktiva, och det är kanske inte alltid så lätt att veta var det är. Men fråga då de personer i teamet som ska rekrytera var de brukar vara aktiva, vilka personer följer de t.ex på Twitter? Vilka forum är de som mest aktiva i? Ska de gå på ett meetup eller någon konferens?
Personalisering
En viktig anledning till att jobba beteende baserat är att kunna vara mer träffsäker i sin sourcing, att veta mer om kandidaterna innan man tar kontakt. Det ökar chanserna för att de faktiskt kommer att svara på ditt meddelande men också chansen att de är intresserad av jobbet du har. Den information man hittar om kandidaten använder man sedan till att personalisera sin kontakt, något som jag skrev om för några veckor sedan.
Hjälpmedel
Som alltid när det kommer till sourcing jobbar jag med boolean search, men det kan vara skönt att ha lite verktyg till hjälp. För att t.ex slippa manuellt kolla igenom tusentals av meetup-profiler som jag en gång gjorde, använder jag mig av diverse hjälpmedel. Mina favoriter just nu är DataMiner, Google Sheets, Intelligence Search, IFTTT och Bulk URL Opener. Och man ska aldrig glömma gamla hederliga Excel i kombination med makron. Varför göra något flera gånger när man bara behöver göra det en gång liksom?
Och om ni inte tror man kan hitta kandidater utanför LinkedIn, vad sägs då om att hitta dem på Air B&B? Läs detta inlägg av min vän, Jan Tegze, så får ni se 🙂
Om ni är nyfikna på att veta mer om beteendebaserad sourcing är det bara att höra av er!